تحلیل 1 روز پیش
آبی‌ها و عناصری بیشتر
گرچه در آثار پیش رو از مهدی حسینی با عناصر بیشتری نسبت به دیگر آثار این هنرمند رو به رو هستیم، اما همچنان غلبه‌ی آبی‌ها و همنشینی آن‌ها با برگ‌های سبز بر مناظر و فیگورها دیده می‌شود. انتخاب رنگ و نوع پرسپکتیو یا ژرف‌نمایی تخت در این آثار نقاشی و چاپ، همگی نشانه از توجه مهدی حسینی به نگارگری دارد. همچنین فیگورها در آثار این هنرمند در بی‌حجمی و بی‌چهرگی، به دست باد افتادند. 
تحلیل شهرزاد رویایی | 3 روز پیش
جریانی از حیاط کوچک
خانه‌ای دو طبقه حوالی میدان ونک واقع در خیابان خدامی با حیاطی کوچک و سرسبز از سال 1371 تا امروز به عنوان یکی از نخستین گالری‌های هنر تجسمی بعد از انقلاب ایران که همچنان فعال است، شناخته می‌شود. به گفته‌ی مژگان والی‌پور، مدیر و بنیان‌گذار این گالری، کسب مجوز برای آغاز فعالیت این گالری حدود یک سال زمان برد و در نهایت به کمک یکی از دوستانش که مدرک تحصیلی در رشته‌ی صنایع‎‌دستی داشت،&nbs...
تحلیل شهرزاد رویایی | 5 روز پیش
آغاز گلستان در زمستان
پیاده‌روی بیرون از آن گاراژ خانه‌ی پدری گلستان مملو از چهره‌های آشنا و ناآشنا در این تصویر ثبت شده و گواهی بر آغاز خوب گلستان در شب‌های سخت زمستان هنر است. 
تحلیل 1 هفته پیش
پایان سفید رنگ‌ها
می‌توان اثر پیش رو را به عنوان نمادی از تمام مسیر حرفه‌ای و آثار محمدعلی ترقی‌جاه در نظر گرفت، زیرا هر چه از عناصر، تکنیک و رنگ‌های ترقی‌جاه می‌خواهیم در این نقاشی بر بوم می‌بینیم. هنرمند هر آنچه از هنر، جهان‌بینی و فرهنگ خود دریافته را با همان بی‌وزنی اسب‌ها و خروس‌ها در بین صورتک‌هایی عیان و غیرعیان بروز داده است. 
تحلیل 1 ماه پیش
همنشینی سخت و آسان
آثار سیدعلی میرفتاح در مجموعه‌ی اخیرش با عنوان «کرگدن‌ها گاهی تنها سفر نمی‌کنند» با تکرار عناصری از میان حیوانات و به طور خاص کرگدن، فیل و پرندگان در گالری ارتیبیشن روی دیوار رفته است. 
تحلیل 5 ماه پیش
خیال و خاطره‌ی سورئال
اثر به پیروی از شیوه‌ی کار سورئالیست‌ها عناصر نامتجانس را کنار هم نشانده و تصور بیننده از فضای قابل درک را بر هم زده است. 
تحلیل 5 ماه پیش
درخت، شمایلی از زیست آدمی
طبیعت به واسطه‌ی اینکه به هنرمند امکان کاوش در تغییر نور و درک رنگ را می‌دهد، نقطه شروعی برای دستاوردهای بزرگی بوده که چهره هنر را برای همیشه تغییر داده است. برای بسیاری، نقاشی کلود مونه، به‌ویژه مجموعه او در مورد نور کلیسای جامع روئن و باغ ژاپنی نور و طبیعت در هنر را نشان داد. واسیلی کاندینسکی، هنرمند انتزاعی پیشگام، از طبیعت به عنوان نقطه شروع نقاشی‌های خود استفاده کرد، که بر مفهو...
تحلیل 6 ماه پیش
مجسمه‌سازی با سه رویکرد
مجسمه‌سازی در شکل‌گیری مسیر مدرنیست‌های ایران نقش مهمی داشته است. تاثیر مجسمه‌سازی در مدرنیسم ایران چه از طریق آثار ژازه تباتبایی که ضایعات را به هنری ماندگار رسانده و چه در آثار تناولی با نگاه به سنت‌های کهن و چه در آثار بیان‌گرایانه‌ی فاسونکی مشهود است.  
تحلیل 6 ماه پیش
چیدمان محبوب مدرنیست‌ها
از رویکرد ملهم از کوبیسم در آثار کاکو تا نگاه سورئالیستی #عبدی_اسبقی یا خطوط کمینه‌گرای #منوچهر_یکتایی، طبیعت بی‌جان در هنر به چشم می‌آید. طبیعت بی‌جان با وجودی‌که عمر چندانی در هنر ایران ندارد اما به عنوان موضوعی محبوب در هنر مدرنیسم همیشه به کار رفته و خیلی زود به موضوعی جذاب برای نقاشان تبدیل شده است.
تحلیل 6 ماه پیش
جایی برای همه‌ی هنرمندان
12 دانشجوی هنر در دو دانشکده‌ی هنرهای تزئینی و هنرهای زیبا، تالار ایران را از تیر ماه سال 1343 تا 1357  تاسیس کردند. رویین پاکباز، منصور قندریز، محمدرضا جودت، فرامرز پیلارام، مرتضی ممیز، سیروس مالک، مسعود عربشاهی، صادق تبریزی، فرشید مثقالی، قباد شیوا، هادی هزاوه‌ای و پرویز (محمد) محلاتی،  این تالار را  تاسیس کردند و به فاصله‌ یک سال بعد با مرگ نا‌بهنگام منصور قندریز (...